Alla inlägg den 6 september 2014

Av Sofia Garfield - 6 september 2014 03:41

Då har jag med nöd och näpp (haha säger man så) klarat ännu en vecka till på UVU. hoj va slitsamt och jobbigt det är! har gråtit flera nätter i rad och behövt ta dubbler av ångest dempande och sagt till derek att jag hoppar av!!!!! :( men, jag kom in på nybörjar moderna klassen iallafall så lite möda för slitet iallafall (haha) la också till en Jazz klass men den klassen blev inställd pgv för lite anmälda elever.... typiskt men kanske bra då det är så mycket för mig. Har ändå poäng så jag klara mig (måste ha över 12 poäng) och just nu läser jag 13 poäng. Läser Engelska, Orienteion to dance, Matte och Modern dance.
Det har hänt så mycket denna vecka!


Min cykel gick sönder :( Cyklade på en kakutus som stack hål på mina däck OCH på Eskils små fina tassar!!! Jag började gråta hysteriskt för jag var så glad över min cykel och jag varken orkar eller har tid att promenera Eskil efter skolan så cykeln var lixom räddningen för oss. Vi har absolut INGA pengar att köpa nya däck :( fick bära cykeln hem eftersom ljulen hade exploderat (? visste inte ens att däck kunde göra så?) sen föll hela gummi däcken av, bara så där... mina tårar bara flödade ner för kinderna och eskil haltade... Det var en lång bit hem :( och Eskil stackarn som hade kaktusk taggar i tassarna!!! fick dra ut dem och pussa på hans tassar men han hade ont hela vägen hem! Dumma kaktus!!!
Vi bor vid en järnväg och det kommer ofta tåg körandes här. Idag när jag kom och bar på cykeln och en hund (och grät floder) kom det en lös hund springandes rakt mot järnvägen i högsta fart!!! DET ÅKTE ETT TÅG DÄR JUST DÅ men det verkade såg eller hörde hunden utan sprang rakt fram!!! HUH!! han stannade inte för tåget utan förskte krypa under tåget?! men blev rädd och gjorde nya försök?! HJÄLP!  jag kastade cykeln ner och sa och sa åt eskil att stanna (vilket min duktiga vovve gjorde) och så sprang jag mot hunden och skrek "heeey stop!!!!" men det var inte föresn som eskil började skälla som hunden tvärstannade och vände sig om mot oss och började springa mot oss och vifftade på svansen! jag var helt svettig! Hundarna började leka som om inget hade hänt men jag tog upp hunden (den var rätt liten) och tog upp cykeln och eskil fick gå... vi gick mot det hållet hunden hade sprungit ifrån och där kom det en dam som sa "DET ÄR MIN HUND!!" jätte ilsket! då förklarade jag vad som hände då sa hon bara "släpp min hund och ge dig av!!!" :( näe nu grät jag ännu mer fy va otacksamt! jag riskerade praktiskt taget mitt liv för hennes hund! hon var super tjock och hade inga tänder var ovårdad och hade fett hår och trasiga kläder (vi bor i ett fattigt område, i  rena gettot) tänkte att det kanske hade varit bäst om hunde hade fått dött iallafall... då hade han kanske fått det bättre?! Fast nej så klart inte, hade aldrig låtit det hända!!! fy så hemsk människa hon var i allafall!
När jag kom hem tog jag hand om eskils små tassa, dom verkade vara ok! han är bara en liten drama queen :) jag satte mig på soffan och får höra hur våra granna gall skriker på varandra, smäller i dörrar och kastar grejer om kring sig... nu får jah is i magen och går och låser dörren, fy så otäckt!!! Sedan går och ut med eskil lite senare på kvällen och då är det tydligen part lite längre ner på gatan. Vuxna människor står och röker och dricker medans BARN ? springer omkring bredvid på gatan och leker. har aldtig i mitt liv sätt ett sånt här sammhälle med människor som lever i fattigdom och i andra förhållanden än hemma i handen, det var ju inte direkt nikotin dom rökte lite oskyldigt bland deras barn.............. :( musiken har dom spelandes på högsa volym från en gammal bil, nu vinkar en gammal gubbe utan tänder till mig... eeeeh jag går hem igen.... och låser dörren... godnatt!

Fick tillbaka ett matteprov och hade 2 rätt av 10.... hummm inte så bra... jag hade gjort rätt på alla tal men hade räknat fel i huvudet. Vi får inte använda miniräknare och måste dividera och multiplicera i huvudet och då hade alla utom två blivit fel.... ja ba "åååå typiskt.." jag kan ju allt men kan inte räkna rätt... än....
Men sen fick vi i läxa att göra 40 tal med miniräknare och ta hjälp med boken och sen göra ett prov som fans på skolans hemsida DÅ fick jag 38 av 40... det känndes ju bättre! Min lärare frågade om jag behövde sitta i ett eget rum när vi gör prov för att prestera bättre eftersom jag har dyslexi. Jag svarade att vi kan ju pröva... gjorde ett till prov i ett stort och ensligt rum ensam och vi får se hur det gick när jag får tillbaka det på tisdag, förhoppningsvis bättre än 2/10!!!
idag hade vi "oriention to dance" och jag älskar den klassen (fast det är mycket att göra) Idag diskuterade vi hur vi kan bli bättre dansare/dansöser /danshen ;) . Vi läste massa artiklar av stroa och framgångsrika dansöser och dansare, började nästan gråta av lycka för dom formulerade orden så bra så att det berörde! Men det var inte förens när läraren bröt ner dans i 4 kakegorier som jag fick en aha-upplevelse "fysisk, mental, emetionel, andlig" för att vara en bra dansare måste man ha alla 4. Vi skrev ner uner varje kategori. "Fysisk: styrka, flexibilitet, kordination, balans osv Mental: Focus, "sharpness" gott minne, kan ta kritik osv. Emetionell: självförtroende, mentalt-stark, glädje, djupare känslor, mening med rörelserna, attityd, sociala förmogor osv. Andlig: balans, uppskatning av livet och kroppen, "self worth" harmoni, frid, vaket tillstånd, ödmjuk, osv. Hon sa att vi behöver alla fyra kategorier för att vara framgångsrika dansare och sen sa hon: Ringa nu in vilken kategori som ni behöver jobba med. Och jag ringade in "fysisk". Sedan sa hon, ringa nu in den  som ni har som starkas hos er i en annan färg och jag ringade då in Emetionell. Sen sa hon vidare; skriv nu ner hur ni kan utvecka den kategornin som ni är svagast på, skrv två saker och så ska vi komma tillbaka till det varje klass och se om ni gör det varje vecka!
jag skrev lite snabbt "Kom på mina moderna klasser och öva hemma samt träna hemma så ofta jag kan och STRETCHA"

Vill ni donera pengar till mina cykel hjul eller till en "dog tredmill" så är det bara att säga till! :)
Tack för mig


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards